سوالات تستی ستذ تحول بنیادین: گامی در جهت تحول نظام آموزشی
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به عنوان نقشه راهی برای نظام آموزشی کشور، در سال 1392 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. این سند، با هدف ارتقای کیفیت آموزش و پرورش و تربیت نسلی مؤمن، بصیر، متعهد و خلاق تدوین شده است.
در این سند، به ابعاد مختلف تعلیم و تربیت، از جمله تربیت دینی و اخلاقی، تربیت علمی و فناورانه، تربیت اجتماعی و ی، و تربیت اقتصادی و حرفهای توجه شده است. همچنین، راهکارهای مختلفی برای تحقق اهداف سند ارائه شده است.
یکی از مهمترین بخشهای سند تحول بنیادین، به سوالات کلیدی در خصوص نظام آموزشی میپردازد. این سوالات، به منظور چالشبرانگیزی و واداشتن اندیشمندان و متولیان امر تعلیم و تربیت به تفکر عمیق در خصوص نظام آموزشی کشور مطرح شدهاند.
در این پست، به بررسی برخی از این سوالات کلیدی خواهیم پرداخت.
سوالات کلیدی سند تحول بنیادین:
- فلسفه تعلیم و تربیت در نظام جمهوری اسلامی ایران چیست؟
- اهداف و تربیتهای مورد انتظار در نظام آموزشی کشور کدامند؟
- برنامه درسی در نظام آموزشی کشور چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟
- نقش معلم در نظام آموزشی تحولیافته چیست؟
- نظام ارزشیابی در نظام آموزشی تحولیافته چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟
- چگونه میتوان به عدالت آموزشی در نظام آموزشی کشور دست یافت؟
- چه تمهیداتی برای تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش لازم است؟